Podstawa programowa dla szkółek żydowskich

Podstawa programowa dla punktów edukacyjnych i szkółek żydowskich

Opracowana przez Żydowskie Stowarzyszenie Czulent Podstawa Programowa wspiera wychowanie człowieka aktywnego społecznie, budującego i mającego wpływ na życie społeczności żydowskiej w Polsce, dlatego koncentruje się na budowaniu tożsamości dziecka i edukacji partycypacyjnej bazującej na metodologii Janusza Korczaka, tradycji i kulturze żydowskiej, literaturze i historii narodu żydowskiego w Polsce.

SONY DSC

Żydowska edukacja była i jest bardzo ważnym elementem dziedzictwa, tożsamości i tradycji żydowskiej. W przeszłości nauka dzieci żydowskich rozpoczynała się tradycyjnie w domu. Rodzice uczyli tradycji, zasad wiary, szacunku dla dorosłych, podstawowych modlitw. Od średniowiecza działały szkoły: podstawowe chedery i wyższe jesziwy. W 1919 roku wprowadzono w Polsce obowiązkowe szkolnictwo podstawowe, zaczęła powstawać nowoczesna oświata żydowska – narodowa, religijna i świecka: freblówki, szkoły powszechne męskie i żeńskie, kursy dla chłopców i dziewcząt, seminaria rabiniczne, gimnazja i licea. Osiągnięcia, które wprowadzono stracono podczas Holokaustu. Tradycja oraz kultura Żydów Polskich została zniszczona i wykorzeniona.

Obecnie odradzająca się społeczność w Polsce stara się zapełnić braki edukacyjne swoich dzieci jednak jest to bardzo trudne zadanie ze względu na ograniczone możliwości społeczności żydowskiej, życia w rozproszeniu oraz braku strategii wypracowanej przez naszą społeczność. Dzieci żydowskie w Polsce uczą się w większości w polskich szkołach publicznych i niepublicznych, a judaizm, język hebrajski i kulturę żydowską poznają podczas zajęć organizowanych przez żydowskie gminy wyznaniowe lub różne organizacje pozarządowe.

Wychodząc naprzeciw potrzebom społeczności żydowskiej, Żydowskie Stowarzyszenie Czulent, podjęło się stworzenia ujednoliconego programu nauczania, który jak zapewniło nas część instytucji żydowskich – będzie wykorzystywany przez szeroko rozumiane żydowskie placówki edukacyjne w Polsce.

Program ten odkrywa wartości kultury żydowskiej, budzi poczucie tożsamości, jednocześnie kształcąc w duchu tolerancji i szacunku dla różnych religii, narodowości i kultur oraz integruje uczniów żydowskich. Naszym celem stworzenie ujednoliconej podstawy edukacyjnej bazującej na doświadczeniu takich edukatorów jak Janusz Korczak, na kulturze i historii Żydów, poszerzonej o j. jidysz miało na celu budowanie tożsamości narodowej wśród dzieci i młodzieży pochodzenia żydowskiego. Podstawa ta pełni również podstawę do rozwoju życia kulturalnego i religijnego uczniów i całych ich rodzin.

W ramach projektu oprócz podstawy programowej, przygotowane zostało zestawienie dokumentów wskazujących na możliwości edukacji mniejszościowej prowadzonej przez poszczególne społeczności żydowskie jaka jest przewidziana przez polski system edukacji.

Pobierz Podstawę Programową:


Projekt zrealizowany w 2019 roku.

Lider projektu:

  • Żydowskie Stowarzyszenie Czulent

Wsparcie finansowe:

  • Koret Foundation
  • Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji

podobne projekty